Tre midt i uken

I Saudi-Arabia er Nourah al-Qahtani dømt til 45 års fengsel for brudd på lovene mot terrorisme og datakriminalitet. Hun er funnet skyldig i å ha brukt internet til å ødelegge landets «sosiale vev» og for å krenke den offentlige orden. Hun har altså brukt internett til å uttale seg negativt om menneskerettigheter, kvinnerettigheter og andre forhold i Saudi-Arabia. Det rettferdiggjør ifølge Saudi Arabias rettssystem en dom på hele 45 år. Da jeg selv har uttalt meg negativt om så vel forholdene i Saudi-Arabia som andre nærliggende land i regionen, så må jeg anta at jeg også ville ha fått en tilsvarende dom hadde jeg vært så uheldig å bo på de kanter av verden. En bekjent av meg har nylig vært i Dubai. I den forbindelse sa jeg til henne at det ikke fantes penger nok i denne verden til at jeg ville ha reist dit. Hun skyldte på at det var i jobbsammenheng. Personlig ville jeg heller ha sultet i hjel enn å reise dit uansett årsak. Min bekjentehar postet utallige bilder fra sin jobbreise der, og ja Dubai har i likhet med alle andre land i verden, fine fotomotiv og mennesker, men enhver post på sosiale medier fra Dubai osv, oppleves som en støtte og en reklame til regimene i disse landene. Mens da altså de som ytrer seg negativt til forholdene der, ender opp med resten av livet i fengsel.

Kong Harald sier han vil snakke med sin kommende svigersønn Durek Verrett og etter min mening bør han gjøre mer enn å snakke med han. Han burde rett og slett ristes. Folk må gjerne tro på både dette og hint, men når en person som Verrett hevder at medaljonger helbreder og hjelper mot corona, og vedkommende tilhører den norske kongelige familien, så er det mange som kan bli lurt til å bruke penger på en totalt ubrukelig, medisinsk sett, medaljong. Kongen vår gjør rett i å ta en prat med Verrett og der bør kongen snakke rett fra levra om hva vi nordmenn mener om kvakksalveri. Greit nok at det er de som har motforestillinger mot en farget mann i kongehuset, og alle andre steder, men jeg tror ikke folk flest sin motforestilling mot Verrett er pga hans hudfarge, men på grunn av hans meninger og påstander.

Det er helt opplagt for meg at Stortinget og andre steder hvor det er naturlig, må gjenspeile befolkningen. Både med hensyn til kjønn, alder og etnisitet. Stortinget består av 169 representanter. Dagens storting har 45% kvinneandel, alderen spenner seg fra 20 til 77 år og stort bedre er det vel ikke mulig å gjøre det. Etnisitet derimot, er en helt annen sak, så vidt jeg har klart å finne ut, er det ni stortingsrepresentanter av utenlands opprinnelse, og det utgjør vel 5%. Totalt blant den norske befolkningen er det ca 15% som har utenlands opprinnelse, dvs foreldre eller besteforeldre som er født utenfor Norge. Slikt sett er det enda et stykke igjen før Stortinget også er representativt med hensyn til etnisitet. Jeg elsker quiz, og «Alle mot Alle» er et program jeg følger med i. Her er det ymse kjendiser og mer eller mindre kjente personer som konkurrer mot hverandre. Nå er en ny sesong nettopp startet. Der må det vel være en overrepresentasjon av deltagere med ikke-norsk etnisitet. Fem av 20 så vidt jeg har funnet ut, altså 25%. Kan det bety at utlendinger er mer intelligent enn oss nordmenn? Det vil tiden vise når det drar seg til mot finalen.

 

Klem fra

Skuddårspia

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg