Store helsefordeler og liten skaderisiko

Ut å gå

I dag er det «Promenadens dag» i Sverige. Med Sverige som nærmeste nabo noen få km fra mitt hjem, så tenkte jeg det kunne passe å skrive litt om promenader, eller gåturer/spaserturer om du vil. Nå som det er vårlig og det er lengre lyse ettermiddager og kvelder, er det mange som velger å trekke utomhus, ikke bare for hagesysler, men også for å gå seg en tur. Langsetter vegen eller i skog og mark. Det har positive helsefordeler å røre på seg, og en spasertur, uansett tempo og lengde vil ha positiv effekt. Du får rørt på deg, du får frisk luft og tid til å filosofere. Det er ikke så rent lite mental hygiene i en spasertur. Og skaderisikoen, i motsetning til skitur, fotball eller fjellklatring, er minimal. Du kan selvfølgelig snuble og vrikke ankel eller sågar pådra deg et ankelbrudd, men sjansen er ikke spesielt stor om du ser hvor du setter føttene. Du risikerer selvfølgelig også å bli påkjørt om du spaserer langsetter offentlig veg, men holder du deg på vegkanten og ikke vingler langt uti kjørebanen så burde det være mulig å unngå. Å gå på asfalt kan over tid gi kne og ankelproblemer og er derfor ikke nødvendigvis spesielt gunstig for alle. Da er det om å gjøre å finne seg en skogsbilveg, sti eller skogsmark for sin spasertur. Ordet spasertur indikerer et tempo som ikke er alt for høyt, men det kan du gjøre noe med. Det går å gå raskere for å øke pulsen, det går å variere mellom lett jogg og gåing. Du kan gå i en halvtime eller du kan gå i flere timer. 

Detaljer…
…detaljer….

 

….detaljer. 

Jeg for min del er ikke spesielt glad i å gå langsetter asfaltvei, da det sliter på knærne mine. En tur langs en tursti er supert. Har man øynene med seg kan man få sett litt av dyreverden og planteverden, og jeg prøver å se spennende detaljer for å ta bilde. Det er klart om jeg skal stoppe hvert femte minutt for å ta et bilde eller tre, så blir effekten av turen så der, men går jeg lenge nok, har jeg mye igjen, ikke bare i form av bilder, men også i form av frisk luft og bevegelse. 

Dette er perfekt terreng for meg å gå tur i

Så til alle, dagen utfordring får være å ta deg en promenade i anledningen den svenske «Promenadens dag», og gjenta det gjerne flere ganger i uken, gjerne daglig, i hele barmarksesongen. Jeg for min del skal i gang med ei lita bevegelighetstrening. Det får være min promenade for i dag. 

 

Klem fra 

Skuddårspia 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg