Søskendagen

Jeg skrev for litt siden, at det visstnok finnes en dag for alt. Og jammen er det ikke den internasjonale søskendagen i dag. Søskendagen ble startet av amerikanske Claudia Evart som mistet to av sine søsken i ung alder. At det ble 10.april og ikke hvilken som helst annen dato, er fordi hennes søster Lisette ble født da. 

Med stadig færre barnekull, er det flere og flere som vokser opp som enebarn. I 2009 var det 204 444 norske enebarn. Selv er jeg så heldig å ha hele fire søsken, en søster og tre brødre som alle yngre enn meg. De har vært både til glede og sorg, for det er vel en kjent sak at ingen kan krangle slik som søsken kan. Men når det gjelder, står søsken gjerne sammen mot «de andre», hva nå enn de andre måtte være. Jeg skal være den første til å innrømme at min søster og jeg er veldig ulike og vi kan sjelden være lenge sammen uten at det blir uenighet om noe. Men mitt første beinbrudd fikk jeg på grunn av min søster. Ikke fordi hun og jeg sloss, men fordi en klassekamerat av henne sa noe mindre pent om henne. Det tolererte jeg ikke, så jeg banka han like godt opp og det resulterte da i at jeg brakk håndleddet på høyrehånden. 

Jeg og mine fire yngre søsken

Alt skal det forskes på, og søsken er ingen unntak. Folkehelseinstituttet FHI sin forskning antyder at det å ha søsken kan ha positiv innvirkning på vår mentale helse. Mange søsken minsker derfor risikoen for psykiske problemer. Søsken gir ofte mer nærhet og mer sosial omgang. Mangelen på sosial omgang kan være en stressfaktor som bidrar til mentale problemer. Det å vokse opp med søsken gir oss trening i sosialt samspill, å ta hensyn til andre og samtidig ha noen å bryne seg på. En diskusjon og krangel i ny og ne er visst sunt for de fleste forhold, også søskenforhold. Det gir oss trening i konfliktløsning. Vi lærer underbevisst om å forhandle, ta hensyn og bli venner igjen. Når man er i familie tåler man også å krangle mer uten at man blir uvenner for livet. 

Både i oppveksten og som voksen, har jeg hatt et bedre forhold til mine brødre enn min søster. Jeg har vel vært mer guttejente og hang oftere sammen med guttevenner. De var også lettere å forholde seg til enn jenter. Røffe gutter var langt bedre enn bitchy jenter. Både da og nå ser det ut til å være kul umulig for tre jenter å være venner over tid. Sammen med brødre og andre gutter lekte jeg indianer og hvit i skogen, spilte fotball og gjorde/lekte andre «gutteting».  

Vi hadde strenge, men rettferdige foreldre. Det var ingen oppgaver som kun var for guttene og andre som kun var for jentene. Alle fem måtte stable ved og ta opp potet, og alle fem måtte vaske opp og støvsuge. Det er kanskje derfor at alle mine brødre er mist like gode på kjøkkenet som meg og min søster. Sistnevnte egentlig ikke. Selv om jeg vokste opp i et hjem uten særlig god økonomi, hvor ferieturer og luksus var mangelvare, så ble det folk av oss også. Eller kanskje nettopp derfor. Fire av oss har tatt utdanning på høyskolenivå, og det var ingen selvfølge da, og spesielt ikke når man tilhørte arbeiderklassen som vi gjorde. 

Alle mine fire søsken bor langt unna, eller det er kanskje jeg som bor langt unna dem, siden de bor maksimalt 30 km unna barndomshjemmet. Det er derfor ikke så ofte vi møtes, og hvis jeg er på besøk på hjemtraktene er det kanskje heller ikke alle jeg får til å treffe i løpet av et besøk. Men det er alltid hyggelig når det først skjer, selv om det ikke nødvendigvis er et langvarig møte. Alle har egne familier og barn, og det beste med søsken, tror jeg må være å bli tante. Jeg er så heldig å ha ti tantebarn på min side. 

Til slutt tenkte jeg å komme med noen tips til filmer som handler om søsken. Du kan jo se en av disse i kveld for å feire søskendagen.

  1. Brødrene Løvehjerte
  2. Hva skjedde med Mandag (Syv søstre)
  3. Huset på prærien
  4. Søsken til evig tid
  5. Brødrene Dahl
  6. Rain Man
  7. Little Miss Sunshine
  8. The Darjeeling Limited
  9. My Sister’s Keeper
  10. 10 things I hate about you
  11. The parent trap
  12. Little women
  13. Step Brothers
  14. You again
  15. Instant family
  16. Cheaper by the dusins
  17. Yours mine and ours
  18. The family Stone
  19. It takes two
  20. Class castle
  21. Ramona and Beezus
  22. The Sound of music
Brødrene Charlie og Raymond i Rain man

Klem fra 

Skuddårspia 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg