Reisebrev fra Island – del 4

Våknet til øspøsende regn etter ei god natts søvn. Etter frokost og utsjekk fra glampingen, tok vi oss en siste tur rundt på øya. Blant annet gjorde vi en stopp ved den lille søte stavkirken som var en gave fra Norge til Island i forbindelse med tusenårsjubileet for den første kirken som ble bygd på Island av Olav Tryggvasson i år 1000.

Heimaey stavkirke

Det siste vi gjorde før det var tid for å stille seg i fergekø, var en tur innom Isey Skyr Bar, en isbar med masse godsaker. Jeg elsker lakris, så det ble en med mye lakris på meg for å sikre meg et høyt blodtrykk allerede før turen over til fastlandet i ruskevær.

Is med lakrissaus, lakrisstrøssel og mango

Været var ikke spesielt mye bedre på fastlandet, men det ble riktig ille, tok vi turen til Seljandsfoss og Skogafoss. Sistnevnte er en av Islands vakreste fosser og ble fredet i 1987. Det er et sagn om at det er gjemt en kiste med gull bak fossen. Før vi dro derfra, ble det islandsk kjøttsuppe med lam til lunsj.

Foran Skogafoss
Kjøttsuppe til lunsj

Hamid kunne tenke seg å se Gullfoss, men været ble etter hvert enda mer regnfullt og tåkete. Det ble derfor et stop på Lava centre i stedet. Dette er et interaktivt museum som viser vulkan- og jordskjelvaktivitetene på Island. Vi så bla en film som viser noen av de siste vulkanutbruddene på Island, bla Eyjafjallajøkulls utbrudd i 2010. Vulkansk aske rammet flytrafikken i store deler av Nord-Europa i lang tid etter dette utbruddet.

Bilde fra filmen
Modell av jordas magma under Island

Etter besøket i Lava senteret, satte vi nesen mot Keflavik, hvor siste natt skulle tilbringes på hotell like ved flyplassen. Det ble en etterlengtet dusj på alle tre, litt avslapping og så middag. Skuffet må jeg si vi ble av den såkalte lammeleggen vi spiste på hotellets bistro. Jeg elsker lammelegg, men her fikk vi serverte en liten bit kjøtt som kunne stammet fra alle deler av dyret for alt vi vet, tvilsomt fra leggen i hvert fall. Tilbehør var enkelt med bakt potet og en salat bestående av salatblad og rå rødløk, absolutt liten finesse ved retten og serveringen. Og til den nette pris av 5190 IKR eller ca 400 norske kroner. Det meste er dyrt på Island, men lam og sau springer rundt over alt, og det kan i hvert fall ikke være tilbud og etterspørsel som har styrt prisen her.

Dagen derpå var vi tidlig oppe for å pakke kofferter og gjøre oss klare til å forlate sagaøya. Hotellfrokosten som vi hadde gledet oss til, var heller ikke noe særlig å skryte av, men drosjen vi hadde bestilt for å kjøre oss til flyplassen var på plass fem minutter før tiden, så noen lyspunkt er det jo. Flyet til Oslo var 15 minutter forsinket men det er jo bare blåbær sammenlignet med en kansellering i verste fall. Umulig å vite nå i disse streiketider hva som venter en når en skal ut å reise med fly. Flyet fra Oslo til Trondheim var 20 min forsinket, fortsatt bare blåbær. Kunne se flere flygninger på tavlen som var kansellert, så vi var absolutt svært tilfreds med å komme oss helt hjem i rett tid.

Selv om været har ødelagt en del for oss denne uken på Island, så har vi sett og opplevd mye. Og han som fikk turen i bursdagsgave var absolutt fornøyd. Sikkert er det at det for mitt vedkommende blir flere turer til Island. Men først spare litt, for det er ikke den billigste destinasjonen. Men absolutt verd turen.