Noen torsdagstanker

Jeg har litt på hjertet i dag, og jeg må bare få det ut. 

Etter at vi i juni kjøpte og betalte takplater på tilbud til vinterhagen vår som er under bygging, og ikke fikk disse levert før over en måned senere, lurer jeg på hvorfor både så vel store leveranderører av byggevarer som elektrokjeder og andre forretninger averterer varer på tilbud som de ikke har inne? I vårt tilfelle verken inne eller på eget lager annet sted i landet, men ganske langt borte viste det seg til slutt. Etter å ha blitt lovet takplatene levert fra andre av kjedens butikker, fikk vi etter flere uker vite at de var til produksjon i Polen. Sånt syns jeg er en uting. Her averteres det varer på tilbud og kundene vil kjøpe, i vårt tilfelle, faktisk samme dag som varen kom på tilbud, og så er da ikke varen å oppdrive verken på butikken eller innenfor landets grenser. Nå fikk vi da omsider disse takplatene som allerede kommet er på plass, men det var en måned etter planen.

Når jeg nevner landets grenser, så må jeg bare få si noen ord om korona situasjonen her i landet. Jeg mener det var feil å åpne landet for turister fra andre land og å gi muligheten for nordmenn til å kunne reise til andre europeiske land med liten smitte «grønne land». Nå vet vi at flere har kommet tilbake etter reise til Danmark og Spania med smitte i bagasjen. Samtidig er det flere og flere som ser ut til å gi blanke blaffen i de viktige smittevernrådene. 1 meter, altså 100 cm, er fortsatt like langt nå i august som det var i mars. Likevel klumper folk, spesielt de unge, seg sammen på hjemmefester, på strender og ut på restauranter og andre uteplasser. Det publiseres klemmebilder over en lav sko på sosiale medier. Altså, det anbebetales fortsatt ikke å klemme andre enn de mann bor sammen og noen få faste i tillegg. Håndhilsning anbefales fortsatt heller ikke. Selv hadde vi besøk i juni av en høyt utdannet sykepleier på et av fylkets sykehus som ville håndhilse på oss. Her gjelder fortsatt smittevernreglene, måtte jeg si til damen. Mulig hun og resten av hennes husstand fant det uhøflig å ikke håndhilse, men jeg ser ikke noen grunn til å gjøre det av hensyn til egen og andres helse. Men jeg ble altså både sjokkert og satt ut. Det er ganske utrolig at selv personer innenfor helsevesenet ikke skjønner bedre og så tydelig overser rådene fra høyere helsemakter. 

Vi skal fortsatte være redde for dette viruset

Noe annet jeg finner ganske utrolig, er at folk kjører på eller rygger på andres biler og bare stikker fra uten å ta kontakt eller så mye som en liten lapp lagt igjen. Uhell kan skje den beste, og det var sikkert bare et uhell da bilen til sønnen ble rygget på da han var på arbeid i går. Bak i støtfangeren var det et tydelig kulerundt avtrykk av en tilhengerkrok pluss noen små riper. Personen som rygget, må ha merket at h*n var borti en annen bil, noe annet er umulig så tydelig som den bulken var. Likevel velger h*n å bare kjøre fra stedet uten å ta kontakt. Nå håper vi og han at en anmeldelse vil føre til at synderen blir funnet. 

Til sist lurer jeg på hvorfor jeg er så dødelig trøtt for tiden. Kom hjem fra jobb i halv 3 tiden i dag, og det ble en halv times middagshvil på direkten, før jeg i det hele tatt begynte på middagen. Etter middag har jeg allerede hatt flere smådupper. Heldigvis har jeg fri i morgen, og da skal ingen alarm få vekke meg klokka seks på morgenen. Da skal jeg sove til jeg våkner har jeg tenkt. 

Klem fra

Skuddårspia

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg