Nav og navere

Vi er alle innom Nav eller det som før var trygdekontoret i løpet av vår levetid. Ikke bare fordi vi er eller har vært arbeidsledige eller sykemeldt, men også pga foreldrepenger, barnetrygd, alderstrygd og en god del andre rettigheter som vi har i kongeriket Norge. Sånn sett er vi alle navere, dette skjellsordet som indikerer at en person sitter hjemme og hever en trygderettighet han eller hun ikke har krav på. Ikke det at folk flest hever trygd de ikke har krav på. Det gjelder kun et fåtall blant oss. Men like fullt har vi alle fått, får eller vil få utbetalt trygd i en eller annen form.

Jeg er i en slik situasjon nå. Jeg er sykemeldt pga ankelbrudd og har som sådant krav på sykepenger. Min datter sier man skal være bra frisk for å ha med NAV å gjøre, og det kan hun ha rett i. For det skal ikke alltid være så enkelt som det burde være. Bortsett fra at sykemeldinger aldri ble sendt fra lege og at perioden jeg ble sykemeldt i ikke samsvarte med tidspunkt for kontroll, så visste ikke jeg at man må ha to sykemeldinger dersom man har to arbeidsforhold, selv om dette er hos samme arbeidsgiver. Og selv om jeg opplyste om dette til begge legene som sykemeldte meg, var det ingen som informerte meg om dette, eller skrev ut to sykemeldinger. Dette oppdaget jeg selv da jeg fikk melding fra NAV om at jeg hadde fått en ny oppgave på NAV.no. Jeg kjenner egentlig at jeg blir helt matt, og skjønner godt at folk blir oppgitt og syns systemet er vanskeligere enn det behøver å være. Ja jeg skjønner på generell basis at dersom man er ansatt i to avdelinger og har ulike arbeidsoppgaver der, så er det ikke selvsagt at man trenger å være sykemeldt fra begge. Det kommer selvfølgelig an på hva en jobber med. I mitt tilfelle fylte lege ut sykemeldingen på papir og der står det klart og tydelig at det gjelder to arbeidsforhold. I NAV sitt system må jeg velge om sykemeldingen gjelder det ene eller det andre. Skal jeg da ta kontakt med sykemelder og be om nok en sykemelding fordi jeg trenger en til hver avdeling? Eller skal jeg bare drite i det og tape sykepenger jeg vitterlig har krav på? For å si det rett ut, det er jammen meg ikke rart at folk gir opp i møtet med NAV og at noen får helt noia når det kommer melding fra NAV. Det gjelder også meg selv om jeg alltid har holdt meg på den smale sti, i hvert fall i forhold til NAV. Alt jeg har lest om NAV og tabber de har gjort, så blir man skeptisk. Jeg har selv opplevd for mange år siden å få følgende svar da jeg spurte om en konkret rettighet jeg hadde hørt om fra andre: «Nei noe sånt finnes ikke» Greit nok at ikke alle saksbehandlere, verken hos NAV eller andre steder, kan alle lover og regler utenat og på rams, men dersom man ikke vet eller er usikker, må det være mulig å svare «Det skal jeg sjekke opp, og så får du svar senere». Alle aksepterer dette. Men å få beskjed om at en rettighet ikke eksisterer når den vitterlig gjorde det, noe jeg fikk bekreftet senere, er ikke greit. Det er ikke den NAV ansattes personlige økonomi dette gjelder, men rettigheter vedtatt av det norske storting. Takket være svaret jeg fikk, tapte jeg tusenvis av kroner. 

Når noen av ulike årsaker får utbetalt for mye, da blir de i verste fall dratt til retten og fengslet. Selv om feilen er begått av NAV. Men der har de sikret seg med at det er mottaker sitt ansvar å sjekke feil og gi tilbakemelding om dette. Selv om feilen er gjort av NAV som i mange tilfeller har problemer med å skjønne sitt eget regelverk og retningslinjer, og dermed fatter feilaktige vedtak. Noen av disse vedtakene får alvorlige konsekvenser for den det gjelder. Flere enn meg husker kanskje han som for en sommer eller tre siden fikk avslag på søknad om å dekke strømregningen etter at strømmen var kuttet. Vedkommende brukte medisinsk utstyr som var avhengig av elektrisitet. 

Hva gjelder meg om min sykemelding og sykepenger, så må jeg vel bare manne meg opp og be om å få rettet opp i alle feil i fra i går. 

 

Klem fra

Skuddårspia 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg