Min uke 26

Denne uka har vært begivenhetsrik på både godt og vondt, og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte.

På mandag var våre to ungdommer Hamid og Jak i en bilulykke, men kom fra det med livet i behold. Har skrevet et blogginnlegg om dette tidligere i uka. 

Hamid 21 år og hans bestevenn Sitare

Hamid kunne derfor feire sin 21 års dag på onsdag. I godvær serverte jeg kabuli palaw, en afghansk risrett med lammekjøtt og kaker så klart. Både yndlingskaken til jubilanten som er daddelkake og ei frisk bringebærkake med nøtte/mandelbunner. 

Sist helg hadde jeg tre dagers opplæring på kjøkkenet på helsetunet hvor jeg er tilkallingsvikar og hvor jeg skal jobbe en del nå i sommer i forbindelse med ferieavviklingen. Jeg har sagt meg villig til å ta 16 kokkevakter på 8 uker, og da måtte det litt opplæring til. Hadde de tre første ordinære vaktene i denne uka og jeg tror det gikk bra. Alle beboerne fikk sine fem måltider om dagen og jeg klarte å unngå å svi hvitsausen til fiskegryten på fredag. Det er en bragd i seg selv, for hjemme har jeg nesten forbud mot å lage mat med melk. Hvit saus går til nød, men ikke grøt.  Kakao koker alltid over i det øyeblikket jeg snur meg bort fra kjelen. 

Vi holder for tiden også på med et lite byggeprosjekt. Vinterhage som jeg har ønsket meg minst i fem år. Nå venter vi på takplatene som egentlig skulle ha vært levert fredag for ei uke siden, slik at vi kan komme et steg videre med byggingen. 

Ikke bare denne uka, men i flere uker nå har vi kunnet nyte deilig og varmt sommervær. Til tider litt vel varm da må jeg innrømme. Til tross for varmen og til tross for at vi har et vann bare et stenkast fra huset vårt, så ble det ikke bading på meg før i dag. Vannet kunne vært varmere og i tillegg blåste det en del, men fikk da tatt noen svømmetak, mange nok til å kunne si at, joda, jeg har badet i år. 

Treningsstudioet her i bygda åpnet omsider denne uka etter å ha vært stengt siden 13. mars. Jeg betalte årskort i januar og hadde akkurat fått en fin rutine på treningene i forhold til jobb bla. Nå er det å start på nytt igjen og få til en rutine. Har vært to ganger der denne uken selv om det egentlig har vært i varmeste laget for å svette inne på et treningsstudio, men syns det var viktig å komme i gang straks det ble mulig. Tenker også det er bedre med noen korte økter enn ingen økter. 

Varmen og mangel på regn de siste ukene, har gjort at gresset holdt på å tørke/dø bort. Det ble derfor plutselig bråttom for bonden i huset og hans kollegaer i bygda med å starte slåttonna/høyonna. De har hatt lange dager denne uka, som alltid på denne tiden av året. Nå er det meldt regn allerede i morgen, det blir kjærkommet både for bønder og hageeiere. 

Klem fra 

Skuddårspia

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg