Min uke 19

Nok en uke er passert, og vi er kommet til 17 mai uken. Forrige uke var en uke på det jevne uten alt for mye som skjedde. Det kan for så vidt være både positivt og negativt. Det ble fire vakter på kjøkkenet og fire treningsøkter. 

Onsdag var det sjokoladebollens dag, og da ble det bakt sjokoladeboller. Noen tok jeg med på kaffebesøk til ei venninne og noen fikk min kommende guddatter og hennes familie. Resten ligger i fryseren. 

Hveteboller med mørk sjokolade, melkesjokolade og hvit sjokolade

Grand Prix eller Eurovision Song Contest er et av årets høydepunkt for meg. Uken før så jeg Adresse Torino og fikk for første gang hørt sangene fra de andre deltagerlandene. Denne uken fikk jeg sett de to semifinalene og selvfølgelig finalen på lørdag. Det er jammen mye rart som kommer av bidrag. Noen sender sangere som, etter min mening, har sangstemmer, mens andre sender pene damer og pene menn som opptrer i minimalt med klær, Spania for å nevne en av dem. Jeg har sagt det før, og sier det igjen. For meg er det et kvalitetsstempel når et bidrag fremføres av sangere som er påkledd, og det motsatte når bar hud synes å være viktigere. Og jo villere og heseblesende sceneshowet er, jo mer er det med på å ta fokus bort fra manglende sangprestasjoner. Det er også essensielt for meg at en ESC-vinnersang må være noe jeg er i stand til å kjenne igjen om jeg hører sangen på radio dagen etter. Den viktigste er at den skiller seg ut og ikke er en det går 13 av på dusinet. I så måte er det norske bidraget med Subwolfer i samsvar med mine kriterier selv om det ikke var en sang etter min smak. Synes fortsatt det var to andre bidrag i den norske finalen som var langt bedre enn denne, og som jeg tror ville hatt større sjangse i Torino nettopp fordi de var særegne. Etter at fagjuryene hadde delt ut sine poeng på lørdag, lå Spania, England og Sverige godt an. Jeg for min del ville ikke ha kjent noen av de igjen dagen etter. Noen sanger vinner seg ved å høre de flere ganger, andre taper seg. Island og Frankrike var to av mine favoritter etter å ha sett Adresse Torino og semifinalene, men jeg var ikke fult så begeistret etter å ha sett de i finalen. Mens jeg ikke la merke til Armenia før i semifinalen. Og det ble til slutt den jeg håpet skulle vinne hele showet. Nå gikk det ikke slik, og da er det for så vidt greit at Ukraina vant. Men bare fordi sangen er lett gjenkjennelig og den fløytespillingen er veldig kul. 

Når kropp tar fokuset bort fra sangprestasjoner

Jeg har hatt fast grand prix meny i årevis. Heimelaga pizza og fruktsalat til. Ja du hørte riktig. Jeg fikk smake denne salaten til pizza for nesten 40 år siden av ei venninne, og den er fast på programmet en lørdag i mai hvert år. Oppskriften er enkel. En del pisket kremfløte og en del majones blandes. Kutt banan, appelsin og epler i biter og bland i. Det er alt. Anbefale å prøve den til pizza. 

Daimiskake på gang 

Denne uken blir det for første gang i historien jobb på meg på 17 mai. Det blir sodd og iskake for beboerne på helsetunet jeg jobber. Jeg har forberedt ei daimiskake til oss selv. Greit å bake noe som kan bakes i god tid. Så blir det to vakter i barnehagen i slutten av uken før jeg setter nesen mot Trondheim og videre til Surnadal. Hvorfor får du vite om en ukes tid.

Da vil jeg ønske alle en god 17 mai! Hipp hipp hurra! 

Det er Norge i rødt, hvitt og blått 

Klem fra

Skuddårspia 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg