Helt inni granskogen

Ferske granskudd

Jeg liker å høste fra naturen, og prøver etter beste evne å utnytte de ressursene som ligger rett utenfor inngangsdøra mi. Ofte blir det dessverre for lite tid og mulighet til alt jeg har lyst å prøve. Men i forrige uke fikk jeg prøvd å lage granskuddgele som jeg har hatt lyst til en stund.

Nyplukkede granskudd

Tok med hele familien en kveld for å plukke ferske granskudd. Dagen etter kokte jeg opp granskuddene med like mye vann og lok koke ca 20 minutter. Silte fra granskuddene og kokte opp på nytt sammen med saften av 2 sitroner og like mye syltesukker som det var væske. Kokte til det begynte å tykne og tok geletesten for å finne ut om det var kokt lenge nok. Avkjølte og fylte på glass. 

Fylt på like mye vann som det er granskudd – 2 liter av hvert i dette tilfellet 
Silt fra granskuddene og tilsatt sukker og sitronsaft

 

Geleen begynner å tykne 

Jeg oppbevarer glassene i kjølerommet hvor de er klare til å serveres sammen med elgkjøtt og annet kjøtt til høsten og vinteren. 

Geleen er fylt på små glass

Klem fra

Skuddårspia 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg