Fem midt i uka

Jeg vet ikke om Norsk Tipping har fått tak i kvinnen fra Oslo som vant 14 millioner den 1.april. Til tross for flere oppringinger, svarte hun ikke. Kanskje trodde hun telefon fra Norsk Tipping denne dagen, var en aprilspøk. Uansett hva grunnen måtte være, jeg stiller meg mer enn gjerne til disposisjon dersom Norsk Tipping gjerne vil bli av med disse millionene. 

I slutten av mars var det et snøskred i Balsfjord i Troms. Fem menn i 20-30 års alderen ble tatt av raset, tre nordmenn og to utlendinger. To av disse ble faretruende skadd. Fastboende i området advarer mot skikjøring her, da det i området  går ras både sommer og vinter. Likevel skal noen på død og liv utfordre skjebnen. Jeg hørte på radioen at en av de fem, som også hadde mistet en venn i ras i Lyngen i fjor, lovte å være mer forsiktig i fremtiden. Vel, burde han ikke allerede ha blitt mer forsiktig etter å ha mistet sin venn? Jeg bare spør!

Her gikk raset i Blåruttinden

En oppfinnsom tysker fra Magdeburg ble tatt av politiet på et vaksinesenter. Da hadde han tatt 90 vaksiner og solgt pass til vaksinemotstandere. Dersom han ikke hadde blitt syk av denne mengden vaksiner, så burde det i seg selv være et bevis på at corona vaksiner ikke er spesielt farlige, og de han hadde solgt falske pass til, kunne like gjerne selv ha tatt vaksinen. Og det sier hun som selv bare har tatt to doser. Det er ikke fordi jeg er vaksinemotstander, men fordi jeg synes fordelingen av vaksiner verden over er mer en urettferdig. 

Det har igjen vært en masseskyting i USA; denne gangen i Sacramento, California. En mann skjøt hele 50 skudd utenfor en restaurant før han forsvant. Seks personer døde og minst 12 ble skadd. Både myndigheter og innbyggere toer sine hender etter slike hendelser. Tilhengere av de liberale våpenlovene i USA hevder det ikke er våpenet i seg selv som dreper, men personen som holder det. Jeg mener det er kombinasjonen av våpen til personer som ikke skulle hatt det. Dersom disse hadde blitt sjekket nærmere før de fikk tillatelse til å kjøpe våpen og dersom våpen ikke hadde vært så lett tilgjengelig, hadde det ikke vært like mange av disse hendelsene. Slik det er nå, vil de skje igjen og igjen. Amerikanere trenger ikke frykte utenlandske terrorister, det er langt større sannsynlighet for å bli skutt og drept av sine egne. 

Blåmeis og dompaper 

Våre leieboere som jeg har nevnt tidligere, spiser oss snart ut av huset. Fuglemateren blir fylt både en og to ganger om dagen, og like fort er den tom. I vinter har det vært mest blåmeis og kjøttmeis. Nå er det også dompaper, hun og han, svarttrost og grønnfink. Hvis jeg setter meg på en benk foran vinduet for å få tatt noen bilder, så flyr de til alle kanter, selv om det sekundet før var opptil flere som satt og spiste. Katten Sitare derimot, bryr de seg lite om, selv om hun ofte sitter i vinduet og stirrer ut på de.

Svarttrost 

 Onsdagsklem fra

Skuddårspia 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg