Extractum glycyrrhiza

Jeg sier det igjen, det er dager for alt og alle. Og dag er det jammen meg den internasjonale lakrisdagen. Siden jeg elsker lakris, så skal jeg ikke klage på denne dagen. 

Først litt lakris fakta:

Lakris (latinsk navn extractum glycyrrhiza) er et svart eller brunt, spiselig stoff som trekkes ut av roten av lakrisplanten. Lakris blir brukt både som smaksstoff, særlig i søtsaker, men også i for eksempel snus. Lakris har også tradisjonelt vært brukt i folkemedisinen ved forbigående hoste og katarr i øvre luftveier. Lakris gir bedre blodsirkulasjon og øker forbrenningen. Lakrismikstur kan brukes ved forkjølelse, lakrisrotpulver (lakrispulver) som mildt avføringsmiddel. 

Den karakteristiske smaken av lakris kommer fra glykyrrhizinsyre i lakrisplanten. Stoffet er 50-200 ganger så søtt som vanlig sukker. Ferdig lakris inneholder gjennomsnittlig 0,2 % gram av glykyrrhizinsyre. EU-kommisjonens utvalg for næringsmidler setter 50 gram som maksimalt daglig inntak. En ung mann som daglig spiste rundt 200 gram lakris, ble innlagt på sykehus i Danmark med alvorlig lakrisforgiftning. Store mengde lakris kan gi høyt blodtrykk, hodepine, muskelsmerter og diare. 

Om du som meg, elsker lakris, så er den altså ikke bare av det gode. Siden jeg har høyt blodtrykk i utgangspunktet, må jeg spise lakris med forsiktighet. Det er helt umulig for meg å holde meg helt unna. 

Lakris brukes som sagt ofte i søtsaker og gotteri, men også i baking og i mat. Jeg har bakt formkaker, sjokoladekaker, småkaker og pikekyss med lakris, også brukt lakris i glasur på kaker og i karameller. Og selvfølgelig som saus på iskrem. I mat derimot, har jeg vært forsiktig, men kanskje det er noe jeg må prøve meg på, sånn etter hvert. 

Pikekyss med lakris 
Kjeks med lakris 
Sjokolade- og lakriskake 

 

I tillegg til lakrisrot, finnes det både krydder og grønnsaker som smaker som lakris. Anis og fennikel. Anis bruker jeg i aniskringler som jeg baker til jul hvert år. Fennikel kan brukes rå, lettkokt, wokket eller gratinert og smaker nydelig. 

Aniskringler 

I anledning dagen, tenker jeg å prøve meg på en lakrismilkshake i kveld. Det kan ikke annet enn bli godt. 

Og til sist et lite lakristips. Om du ikke allerede har smakt Royalis med lakris fra Diplomis, så har du noe godt i vente om du er lakriselsker. 

 

Lakrisklem fra 

Skuddårspia 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg