Ernas tanker går til de etterlatte

Jeg vet ikke hvor mange som dør daglig i Norge, men et tall jeg har googlet meg fram til, er at i 2006 døde i gjennomsnitt 113 personer hver dag. La meg derfor anta at 100 personer dør hver dag i Norge. Av flere forskjellige årsaker, de fleste av hjerte- og karsykdommer og kreft. Andre dør pga ulykker og noen velger å ta sitt eget liv. 

Den 12. mars ble et spesielt dødsfall viet oppmerksomhet i landets presse og av statsminister Erna. En eldre person på en aldersinstitusjon ble registrert som den første som døde av korona viruset. Statsministerens tanker gikk til de etterlatte. Hva så med alle de andre ca 100 personene som døde samme dagen? Fortjener deres etterlatte ikke statsministerens medfølelse? Et hvert dødsfall medfører sorg og fortvilelse hos de nærmeste. Hva er så spesielt med at en eldre person dør av korona? Det døde sannsynligvis flere eldre personer av vanlig influensa den samme dagen eller av helt andre årsaker. Så langt er til sammen seks personer døde av korona virus i Norge. Snittalderen er 89 år. Samtidig dør 8000 barn av sult. Hver dag. Korona vaksine er ikke utviklet, men vaksinen mot sult eksisterer. Den heter mat. Jeg tenker det er på tide å sette ting i perspektiv. 

klem fra 

Skuddårspia

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg