Den gyldne omvei

Etter så mye stillesitting og innesitting denne sommeren, har det klødd etter å oppleve noe mer enn min egen stue. Det ble derfor til at jeg booket et døgn på et lite hotell på Inderøy fra onsdag til torsdag etter at jeg hadde vært til kontroll på sykehuset med min ankel. 

Inderøy er en kommune sør for Steinkjer. Kommunesenteret Straumen ble kåret til Norges mest attraktive tettsted i 2020. Siden 1996 har området vært markedsført som «den gyldne omvei». Langs denne omveien fra E6 finnes det kunstverksteder, spisesteder, gårdsmatprodusenter, galleri, skulpturpark og kunstmuseum, historiske minnesmerker og overnattingssteder med det lille ekstra. 

Det tar 12 minutter å kjøre langs E6, den Gyldne omvei tar 8 minutter mer. I teorien. Jeg var her første gang sammen med min lille familie ei helg for ca 16/17 år siden. To dager ble for lite for å oppleve det som omveien har å tilby. Senere har jeg vært her på to dagsbesøk pluss middag på en av spisestedene som er en del av den gyldne omvei. Og nå igjen to små dager. Alt for lite egentlig, men det gir en liten smak på hva man kan oppleve her. 

Gatekunst 
Utsikt over Straumen fra Øynaparken 
Dag Arvid og meg i Muustrøparken
Skulpturen Stavhopperen 
Kaffe og pai på Kjerringa me’ Straumen
Middelalderkirken Hustad kirke 

Klem fra

Skuddårspia 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg